عناصری که در مسابقات قابل سنجش نیستند/ واکنش استاد قرآن به تلاوت‌های اینستاگرامی سرپرست بخش لحن مسابقات سراسری قرآن، نسبت به تلاوت‌های قاریان در فضای مجازی واکنش نشان داد و آن را منافی آداب تلاوت دانست
چهارشنبه 23 مرداد 1398    
بازدید: 320

به گزارش واحد رسانه بنیاد مسابقات قرآن کریم ،به نقل از تسنیم احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی کشور که در مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن سرپرستی بخش لحن هیات داوران رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل را برعهده دارد، به آسیب‌های فعالیت مجازی قرآنیان اشاره کرد.

ابوالقاسمی در ابتدای صحبتش با اشاره به سبقه‌ تشکیل آیین‌نامه مسابقات قرآن، گفت: آیین‌نامه‌ای که پیش روی ما قرار دارد، حاصل ادوار گذشته مسابقات و سال‌ها تلاش اساتید، داوران و صاحب‌نظران عرصه‌ی تلاوت قرآن است و از نظر فنی واقعاً جامع است امّا به هرحال مواردی در آیین‌نامه مسابقات وجود دارد که در آیین‌نامه جایگاهی ندارد، مانند، احساس و تأثیرگذاری معنوی که البته درباره مورد دوم، دو نمره در نظر گرفته شده اما به هرحال این‌ها مواردی نیست که بشود به‌طور کیفی آن‌ها را سنجید و نمی‌توان این‌ها را با اعداد و ارقام ریاضی محاسبه کرد.

وی افزود: یعنی اگر قاری باحسی مانند عبدالباسط در مسابقات ما شرکت کند، نمی‌تواند خیلی از مواردی که در آیین‌نامه تعیین شده را رعایت کند و به همین ترتیب، قاریان و متسابقانی که از این سبک‌ها پیروی می‌کنند نیاز است تا مهارت‌های خود را در هر بخش آیین‌نامه افزایش دهند. البته از یک نظر این آیین‌نامه جامعیتی دارد که حسن بزرگی هم محسوب می‌شود و آن این است که همه سلایق در آن لحاظ شده است، به‌طوری که برای تنظیم آیین‌نامه از تمامی اساتید صاحب‌نظر دعوت شده و موارد آن به‌طوری تنظیم شده تا رضایت همه را در بر بگیرد.

ابوالقاسمی درباره تفاوت سلیقه فردی هریک از داوران اظهار کرد: داوران ماشین و ربات نیستند و هرکدام گرایش‌هایی دارند و طبیعی است که در کار هنری هر کدام سلیقه مخصوص خود را داشته باشند اما نکته مهم در انتخاب داوران این است که داورانی انتخاب شوند که بر روی سبک و سیاق خاصی گرایش و تعصب نداشته باشند، چراکه این تعصب و علاقه خاص به فلان سبک، باعث می‌شود تا داور دنبال علایق و سلایق خود در تلاوت متسابق بگردد، مثلاً اگر داوری به تلاوت‌های شحات علاقه‌دارد، نباید علاقه او باعث شود تا اگر متسابقی قطعه‌ای از مثلاً، کامل یوسف اجرا کرد نمره نگیرد. کسی که اینطور باشد در شأن داوری نیست و نباید داوری مسابقات را قبول کند، کسی باید داوری کند که تمام سبک‌ها را بشناسد و با فنون تلاوت مشاهیر بزرگ تلاوت جهان اسلام مانند، شحات، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، غلوش و ... آشنا باشد تا بتواند تلاوت متسابقان را مورد ارزیابی و قضاوت صحیح قرار دهد. 

وی افزود: از طرفی زیاد شدن تعداد داوران در هر بخش شائبه تأثیر سلیقه شخصی را کم می‌کند، زیرا با افزایش داوران در هر بخش، علاوه بر مستقل بودن رأی هر داور، نمره نهایی از معدل نمره داوران به‌دست می‌آید که عادلانه و نزدیک به واقعیت است.

قاری و داور بین‌المللی کشورمان درباره برخی فعالیت‌‌های قرآنی که در فضای مجازی وجود دارد، گفت: فضای مجازی به دلیل آزاد بودن و عدم نظارت بر آن، قابل کنترل نیست و این باعث می‌شود تا عده‌ای به فعالیت‌های مختلف در این زمینه بپردازند، که فعالیت قرآنی هم از این قاعده مستثنی نیست و گاهی شاهد این هستیم که شأن قرآن در این فضا رعایت نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب داریم که قاری قرآن بر منبری بنشیند و برای مردم قرآن تلاوت کند امّا در این فضای مجازی گاهی دیده شده که سطح تلاوت قرآن از روی منبر تقلیل پیدا می‌کند به کف خیابان‌ها و مکان‌های نامناسب کشیده می‌شود. قاری‌ای که خوش صداست و می‌تواند خوب بخواند چرا باید بجای رعایت آداب تلاوت قرآن و نشستن پشت رحل در حال راه رفتن، رانندگی یا در مکانی که مناسب شأن قرآن نیست تلاوت کند؟ من حتی دیده‌ام افرادی در حال انجام بنّایی یا حتی در فضایی مثل حمام و سونا تلاوت کرده و فیلم تلاوت خود را در صفحات مجازی منتشر کرده‌اند! متأسفانه این حرکات در حال گسترش است و عاملان آن هم با اینکه نیتشان خیر است اما راه را اشتباه رفته‌اند و تحمل انتقاد را نیز ندارند، چراکه اینگونه حرکات، باعث شده تا تلاوت قرآن در ذهن مخاطب یک کار بسیار ساده و پیش پا افتاده جلوه کند در صورتی که خود این عزیزان هم بر این مساله واقف هستند که هنر تلاوت قرآن چقدر کار ظریف، دشوار و تمرین لازمی است و یک تلاوت برای ماندگار شدن به پارامترهای زیادی نیاز دارد.

این قاری پیشکسوت اضافه کرد: آن تلاوت‌هایی که در تاریخ ماندگار شدند در حالات خاص روحی که بسیار کم اتفاق می‌افتاده انجام شده، یک قاری ممکن است در طول عمرش 10 هزار تلاوت داشته باشد اما فقط 50 تای آن ماندگار شود. تلاوت یک امر مرتبط با روح است و حالات روحی قاری بسیار در آن مؤثر است حال ما داریم تلاوت را از این حالت تغییر می‌دهیم و به یک کالای مصرفی سطحی تبدیلش می‌کنیم، مثل تعویض فرش‌های دست‌باف نفیس که برای بافت آن زحمات بسیاری کشیده شده با فرش‌های ماشینی که هرکسی قادر به تولید آن است. البته این را بگوییم اشاعه و تبلیغ قرآن بسیارخوب است اما نه به هر قیمتی، قرآن کتاب مقدسی است و باید شأن و حرمت آن هم توسط خواننده و هم توسط مستمع رعایت شود.

 

 
 
 
 
 
 
اخبار و اطلاع رسانی
حضور ۷۰ مربی قرآن کردستانی در دوره آموزشی _ توجیهی طرح حفظ قرآن
دوره یک روزه آموزشی – توجیهی طرح حفظ جزء سی قرآن ۱۴۵۳، ۲۱ آبان ماه با حضور ۷۰ مربی قرآن در اردوگاه سلیمان خاطر سنندج برگزار شد.
اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران
مهمترین مصوبه جلسه این هفته شورای معین ستاد هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران...
شبکه قرآن از کم بیننده ترین زمان برای پخش مسابقات استفاده کرده بود
احد اصل محمدی با بیان اینکه شبکه قرآن که شبکه تخصصی قرآن است از کم بیننده ترین زمان برای پخش استفاده کرده بود گفت: پخش مسابقات از شبکه...
rss آرشیو
مقالات ویژه
شش دلیل برای مصرف کالای داخلی
در سال «حمایت از تولید کالای ایرانی» بیشتر با دلایل مصرف محصولات داخلی آشنا شویم تا در موقع تصمیم گیری، در انتخاب محصولات وطنی تردید...
بهشت زیر پای اوست
به مناسبت ایام ولادت بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که الگوی زن مسلمان و نماد واقعی و مجسم معنای کلمه مادر است،...
به یاد ام ابیها
قرآن در کلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
rss آرشیو
دانلود نرم افزار
نرم افزار العادیات
نرم افزار العادیات
نرم افزار حفظ نور
نرم افزار تخصصی حفظ جزء۳۰قرآن کریم
تفسیر نور (حجت الاسلام محسن قرائتی)
تفسیر نور (حجت الاسلام محسن قرائتی)، شامل ریشه لغات مشکل، شأن نزول آیه، آیات مرتبط، روایات ذیل آیه، پاسخ گویی به برخی پرسش‌ها
نرم افزار آزمون حفظ قرآن کریم
نرم افزار آزمون حفظ قرآن کریم
نرم افزار جامع تلاوت قرآن، تواشیح و اذان
نرم افزار جامع تلاوت قرآن، تواشیح حاوی تلاوت برگزیده و کمیاب و...
rss آرشیو
علما و مراجع